イリヤ&エミリア・カバコフ展「私たちの場所はどこ?」(画像追加予定)
2004
Ilya and Emilia Kabakov “Where Is Our Place?” Exhibiition (more images to come)
2004
2004年5月29日-7月19日
会場:森美術館(東京・六本木ヒルズ)
主催:森美術館、ケリーニ・スタンパリア財団(ヴェネツィア)、21世紀国立美術館(ローマ)
レセプション協力:メルシャン株式会社
寓話性に満ちたユニークな絵画やインスタレーションで世界的に活躍するロシア人アーティスト、
イリヤ&エミリア・カバコフの新作インスタレーション「私たちの場所はどこ?」は、時間とスケールが異なる3つの展覧会が一つの空間に同居する、かつてない不思議さと驚きに満ちた展覧会です。空間には、金色の額縁に入った古典絵画らしきものとそれを眺める巨人が天井をつきぬけ立っています。壁にはソ連時代の写真と古いロシアの詩が入ったパネルが展示され、床下には小さなランドスケープが広がっています。それぞれ過去、現在、そして未来(?)を想起させる3つの世界を、観客は想像力を駆使して自由にめぐることになります。空間にあるのはすべて断片かつ匿名的なものであり、観客ひとりひとりがそれらを自在にリンクさせ、新たな物語や記憶の空間をつむいでいくことが期待されています。と同時に各人は、カバコフ夫妻のいう「トータル・インスタレーション」にとりこまれ、作品の一部となるのです。カバコフ夫妻が「あらゆるものの相対性」と呼ぶ本展では、その時々に永遠性を志向して生まれた芸術が、常に新しい芸術に超越されていく歴史の必然性および価値の相対性が表現されています。そこにはソ連をはじめさまざまな時代や価値観の波にさらされながら培われた、カバコフ夫妻ならではの強靭なユーモアと批評精神が息づいています。観客は、複数の時代や地域を行き来することで、歴史や社会、文化の中において、自分の「場所」—自分は何者なのか、どこにいるのか—を改めて確認しはじめることでしょう。
*展覧会ハンドアウトより
企画:キアラ・ベルトラ(ケリーニ・スタンパリア財団)、デヴィッド・エリオット(森美術館館長)
学芸:四方幸子、小川光代、鷹箸絵麻(森美術館)
設計管理:前田尚武、中島美々(森美術館)
技術監修:イゴーリス・マルコヴァス
- 学芸部門の責任者として展覧会実施・図録編集を行なった。
- 本展に際し、『イリヤ&エミリア・カバコフ 私たちの場所はどこ?』を刊行(森美術館+淡交社、2004)。
- 本展は、2003年6月12日-9月7日にケリーニ・スタンパリア財団(ヴェネツィア)で開催、2004年11月3日-2005年1月3日に21世紀国立美術館(ローマ)に巡回した。
[関連イベント]
レクチャー「カバコフのロシア」
5月29日 17:00-19:00
会場:アカデミーヒルズ 六本木フォーラム ステップルーム1
出演者:沼野充義(東京大学文学部教授)、デヴィッド・エリオット(森美術館館長) *日英同時通訳付、要事前申込
May 29 - July 19, 2004
Venue: Mori Art Museum (Roppongi Hills, Tokyo)
Organizer: Mori Art Museum, Fondazione Querini Stampalia (Venice) and the Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo (Rome)
Reception supported by Mercian Corporation
In “Where Is Our Place?” The Kabakovs have constructed three views of art and the world, in gigantic, actual and miniature sizes to evoke the art of the past, present and future. Entering the gallery, visitors are confronted with the enormous legs of 19th-century people who appear to be viewing huge classic paintings. These grand masterpieces, hung in heavy gilt frames, are so large that they penetrate and disappear through the ceiling. Also in the gallery is a series of photographs of normal scale that depict Soviet era Russia and are exhibited with flowery lines of poetry in simple wooden frames. Visitors will also discover a surprisingly tiny world embedded under Plexiglas along the edge of the gallery floor - a miniature universe filled with mountains and fields. Walking through the exhibition space, visitors find themselves either dwarfed or transformed into giants and must constantly change their posture accordingly, looking up or crouching down to view the varying scales of the exhibition. These fundamental juxtapositions - large and small, old and new, strange and familiar - compel visitors to reflect upon their own perspective and place in the world. The Kabakovs create seemingly effortless and yet extremely precise “total installations“, utilizing paintings, sculptures, texts and memories of everyday life. In this environment, where time, objects, light, color and sound collide and everything is relative, visitors have the opportunity to consider who they are and their own place in the world.
*From the exhibition hand-out.
Curators: Chiara Bertola (Fondazione Querini Stampalia), David Elliott (Director, Mori Art Museum)
Curatorial staffs: Yukiko Shikata, Mitsuyo Ogawa, Ema Takanohashi (Mori Art Museum)
Exhibition designers: Naotake Maeda, Mimi Nakajima (Mori Art Museum)
Technical supervisor: Ivories Markovas
- As a main curator, realized the exhibition and edited the publication.
- “Ilya &was Emilia Kabakov: Where Is Our Place?” was co-published by Mori Art Museum and Tankosha Publishing, Tokyo in occasion of the exhibition.
-This exhibition was first held in Foundation Querini Stampalia from June 12 to September 7, 2003, and will travel to Museo Nazionale delleArti del XXI Secolo from November 3, 2004 to January 3, 2005.
[Related Event]
Lecture “Kabakov’s Russia”
May 29 17:00-19:00
Venue: Step Room 1, Academy Hills Roppongi Forum
Panelists: Numano Mitsuyoshi (Professor, Literature Department of Tokyo University), David Elliott (Director, Mori Art Museum) *Simultaneous interpretation available, advance booking necessary