アートラボ特別展「LOVERS/frost frames」
1998
ARTLAB Special Exhibition “LOVERS / frost frames”
1998
アーティスト:古橋悌二/高谷史郎
会期:1998年5月10日 - 21日
会場:スパイラルガーデン(東京・南青山)
主催:キヤノン株式会社アートラボ
制作協力:ダムタイプ
アートラボ特別展は、古橋悌二《LOVERS》の再公開(国際バージョン)を機に、同じダムタイプの高谷史郎の初のソロ作品《frost frames》の2作品によって構成された。1994年の《LOVERS》(アートラボ第4回企画展)は、古橋自身のHIV+カミングアウトを扱ったダムタイプの《S/N》と同時期の公開であったが、今回は1995年の古橋の死を経て、現在の時制から見た作品の再評価への問いかけとなる。またオマージュとして、《LOVERS》に対峙する意味で新作を高谷史郎に委嘱した。《frost frames》のモチーフとなった<ホワイトアウト>のイメージは、古橋の構想の起源にあり、《LOVERS》では作品の生成過程で対極的な溶暗の空間へと変化していったが、高谷は人間の意識(フレーミング)を超えた加速される視覚として、徹底したイメージの機械性の視点から極めてユニークなホワイトアウトへの経路を抽出して見せている。これはダムタイプの近作《OR》(1997-1999)とある意味で繋がっていくものだといえるだろう。(阿部一直+四方幸子)
*『Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities キヤノンの文化支援プロジェクト[1991-2000]』(キヤノン株式会社、2000)より
- 《LOVERS》は、本展での展示後、NY MoMAの収蔵作品となった。
- 《frost frames》サウンド:池田亮司
On 《frost frames》:
カメラのピントグラスを想起させる正方形の両面加工の磨りガラスをスクリーンとして、表裏両方向から、別の映像がプロジェクションされている。観客はそれぞれ反対側から投射されたイメージを見ることになる。観客が映像を遮ることでできるシルエットは見ているこちら側では見えず、反対側に映しだされる。この両方向プロジェクションによって、スクリーンは単なる映像の再現空間を超えた、非物質的な皮膜となる。ガラスに投射される映像は、デジタル・ビデオカメラの 1/10000秒の電子高速シャッターで撮影したイメージの連続体を、ビデオの1フレーム(1/30秒)で表示したもので、一方のプロジェクションは高速移動する車からの自動撮影、もう一方は移動撮影による人間の身体のカットアップとなっている。再現される映像は、ファインダーを覗いた肉眼知覚による映像ではなく、デジタルにしか記載できない速度で切り取られたものを、人間の視覚可能なアナログ状態に還元していく過程ともいえる。これらは、テクノロジーによって高速に切断された「静かで気の狂った映像」(高谷)でありホワイトアウトとしてわたしたちの眼に侵入する。サウンドは、変化する4辺の数字のカウンターと同期し、ランダムに一瞬静止することで映像の時間性との切断を生み出している。(阿部一直+四方幸子、1998)
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「キヤノン・アートラボ」は、科学と芸術の融合による新たなアート領域の創造をめざす実験的な場として1990-2001年に存在したキヤノン株式会社の文化支援プログラム。アーティストとソフトウェア・エンジニアとの約10カ月のコラボレーションによりメディアアートの新作を発表、それらの多くが国内外を巡回、アップグレードも継続的に行った。実施した展覧会は、合計17(企画展10、海外から作品を招聘するプロスペクト展5、オープン・コラボレーション展1、特別展1)。その他にカタログを始めとした出版、シンポジウムやトーク、機器サポート、資金サポートなどを行なった。
Artists: Teiji Furuhashi / Shiro Takataki
Date: May 10 - 21, 1998
Venue: Spiral Garden (Aoyama, Tokyo)
Organizer: ARTLAB, Canon Inc.
Cooperation in production: Dumb Type
This ARTLAB special exhibition is composed of two exhibits; one is an international version of “LOVERS”* by Teiji Furuhashi and the other is “frost frames”, a first solo work by Shiro Takatani, a member of Dumb Type. The premiere of “LOVERS” in 1994 (ARTLAB4) coincided with Dumb Type’s “S/N” dealing with Furuhashi’s HIV and coming out This time, three years after his death, the exhibition is held to have today’s evaluation and to pay homage to him. Shiro Takataki was asked to create a new work in a context confronting with “LOVERS”. The image of “whiteout”, a motif of “frost frames” originated in Furuhashi’s idea, and it developed into a fadeaway darkness in the process of creating “LOVERS”. In “frost frames”, Takataki abstracts a unique circuit to “whiteout” from a totally mechanic view of images, as vision at an accelerating speed, beyond framing of human senses. This is related, in a sense, to Dumb Type’s recent work “OR” (1997-1999). (Kazunao Abe + Yukiko Shikata)
*from “Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities” (Canon Inc., 2000).
- “LOVERS” became a collection of MoMA NY in 1998.
- "frost frames" sound: Ryoji Ikeda
On “frost frames”
On the screen of a square sheet of frosted glass as if it were a focusing glass in a camera are projected different images from both sides, and the audience see the images projected on the other side. A silhouette made by someone passing before the images is not seen on this side, but observed on the other side. By this two-way projection, the screen is not a mere space for reproduction of images, but a "membrane," as interface. Projected series of images shot by DV (digital video) camera with electronic high-speed shutter at 1/10000 second, and each digital images shown per 1/30 second. One projection is a close-up of a scenery taken from a car moving at a high speed, and the other subject is cut images of a human body by moving shot. The images are not what physical eyesight perceives but what can be caught only by "electronic eyes" and reduced to visible analog signals. They are "silent and crazy images (Takatani)" severed at a high speed by means of technology, and they penetrate our eyes as whiteout. Sound is in tandem with the changing memory counters on the four sides of the screen, and stops at random to cut off the time element in images.
(Kazunao Abe, Yukiko Shikata,1998)
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Canon ARTLAB (1990-2001) was the cultural support program by Canon Inc., to produce new work of media art by the collaboration between artists and Canon’s computer engineers. ARTLAB produced totally 17 exhibitions and most of the work were further upgraded and toured worldwide. Other activities; publication, symposium and talk, equipment support and financial support.