アートラボ第4回プロスペクト展「DRIVE[ドライヴ]」
2000
ARTLAB-Prospect4 Exhibition
2000
アーティスト:ジョーダン・クランダル(米国)
会期:2000年5月17日-28日
会場:スパイラルガーデン(東京・南青山)
主催:キヤノン・アートラボ
《DRIVE》は、20世紀に開発されてきたさまざまな映像テクノロジー(フィルム、ビデオから、暗視ビジョン、ウエアラブルカメラ、サーモイメージングカメラ、赤外線スコープ、モーショントラッキングまで)を融合させ、新しい映像表現を追求するものである。タイトルの「DRIVE」とは、何かを動かす、追い立てるという意味で、機械のドライヴ、テクノロジーのドライヴ、心理的ドライヴ、欲望のドライヴなど多くの意味を含んでいるが、人間が何かを主体的にドライヴするということだけでなく、テクノロジーや欲望によって、反対にドライヴされていく状態も表現しようとする。
今日のコンピュータ・ネットワークの発展により、データ間のプロセッシングが引き起こされ、人間が主体的に何かを見るという行為における、見るべき対象の背後には、さまざまな視覚的データベースが存在しうることになる。したがってわれわれは現前する表象だけを追うのでなく、ネットワーク化された複数の映像の関係性のもとに対象世界の動きやプロセスを見ていくことになる。それは表象の反映やミメーシスの歴史に対する挑戦のようにも見える。イメージがより可動および多層的になり、ネットワークやデータベースに接続され、身体のセンソリウム(感覚中枢)を増大させるにつれ、サイバネティックなイメージの概念作用がより強まることになる。(阿部一直+四方幸子)
*『Partner of Forerunners - Canon's Cultural Support Activities キヤノンの文化支援プロジェクト[1991-2000]』(キヤノン株式会社、2000)より
***
「キヤノン・アートラボ」は、科学と芸術の融合による新たなアート領域の創造をめざす実験的な場として1990-2001年に存在したキヤノン株式会社の文化支援プログラム。アーティストとソフトウェア・エンジニアとの約10カ月のコラボレーションによりメディアアートの新作を発表、それらの多くが国内外を巡回、アップグレードも継続的に行った。実施した展覧会は、合計17(企画展10、海外から作品を招聘するプロスペクト展5、オープン・コラボレーション展1、特別展1)。その他にカタログを始めとした出版、シンポジウムやトーク、機器サポート、資金サポートなどを行なった。
DRIVE
Artist: Jordan Crandall (USA)
Date: May 17 - 28, 2000
Venue: Spiral Garden (Minami-aoyama, Tokyo)
Organizer: ARTLAB, Canon Inc.
In "DRIVE", Jordan Crandall pursues a new way of image expression, poetically blending a variety of image technologies developed in the 20C: e.g. film, video, NightVision, wearable camera, infrared thermal imaging camera, and motion tracking. The meaning of the title "DRIVE" is to set things going or to force someone to do something, and it conveys many other meanings, mechanical, technological, psychological. Crandall tries to present the situation where not only people take the initiate to drive something, but also they are driven by technologies or desire. It means that one's spontaneous act of seeing is no longer a mere act of looking at things. Today's advanced computer networking causes processing between different data, which makes it possible that various visual databases exist behind what we are seeing. Therefore, we do not only pursue symbols before us but look into the "movement", of the world of subjects, based on the relationships of plural networked images. It seems to be a challenge to reflections of presentation and history of mimesis. Conceptual thinking of images, which is cybernetic, is strengthened as images become more mobile, layered, linked with networks and databases, and expand the sensory system of a body. (Kazunao Abe + Yukiko Shikata)
*from "Partner of Forerunners - Canon's Cultural Support Activities" (Canon Inc., 2000)