クリスティアン・メラー《オーディオ・グローヴ》
「サウンド・ガーデン—浸透する空間」展
会期:1997年5月8日-28日
会場:スパイラル
Courtesy of クリスティアン・メラー

Christian Moeller “Audio Grove”
“Sound Garden” Exhibition
Date: May 8-28, 1997
Venue: Spiral
Courtesy of Christian Moeller

クリスティアン・メラー《オーディオ・グローヴ》
「サウンド・ガーデン—浸透する空間」展
会期:1997年5月8日-28日
会場:スパイラル
Courtesy of クリスティアン・メラー

Christian Moeller “Audio Grove”
“Sound Garden” Exhibition
Date: May 8-28, 1997
Venue: Spiral
Courtesy of Christian Moeller

クリスティアン・メラー《オーディオ・グローヴ》
「サウンド・ガーデン—浸透する空間」展
会期:1997年5月8日-28日
会場:スパイラル
Courtesy of クリスティアン・メラー

Christian Moeller “Audio Grove”
“Sound Garden” Exhibition
Date: May 8-28, 1997
Venue: Spiral
Courtesy of Christian Moeller

クリスティアン・メラー《ヴァーチャル・トレイン》
「サウンド・ガーデン—浸透する空間」展
会期:1997年5月8日-28日
会場:スパイラル
Courtesy of クリスティアン・メラー

Christian Moeller “Virtual Train”
“Sound Garden” Exhibition
Date: May 8-28, 1997
Venue: Spiral
Courtesy of Christian Moeller

クリスティアン・メラー《ヴァーチャル・トレイン》
「サウンド・ガーデン—浸透する空間」展
会期:1997年5月8日-28日
会場:スパイラル
Courtesy of クリスティアン・メラー

Christian Moeller “Virtual Train”
“Sound Garden” Exhibition
Date: May 8-28, 1997
Venue: Spiral
Courtesy of Christian Moeller

クリスティアン・メラー《カメラ・ミュージック》
「サウンド・ガーデン—浸透する空間」展
会期:1997年5月8日-28日
会場:スパイラル
Courtesy of クリスティアン・メラー

Christian Moeller “Camera Music”
“Sound Garden” Exhibition
Date: May 8-28, 1997
Venue: Spiral
Courtesy of Christian Moeller

クリスティアン・メラー《カメラ・ミュージック》
「サウンド・ガーデン—浸透する空間」展
会期:1997年5月8日-28日
会場:スパイラル
Courtesy of クリスティアン・メラー

Christian Moeller “Camera Music”
“Sound Garden” Exhibition
Date: May 8-28, 1997
Venue: Spiral
Courtesy of Christian Moeller

クリスティアン・メラー「サウンド・ガーデン—浸透する空間」

1997

Christian Moeller “Sound Garden”

1997

会期:1997年5月8日-28日
会場:スパイラル
主催:東京ドイツ文化センター+ワコールアートセンター
協賛:ドイツテレコム株式会社
協力:ルフトハンザ航空、キヤノン株式会社アートラボ、P3 art annd ennvironment他
キュレーター:阿部一直+四方幸子
プロデューサー:住友文彦(スパイラル)

メディア・アーティストであり建築家であるクリスティアン・メラーは、自らの仕事を「実験的建築」と呼び、電子メディアを介在させたインタラクティブな作品を展開してきた。そこでは環境、建築、身体、電子メディアなどさまざまな要素が相互に関係し合う。本展のためにメラーは、スパイラルの空間的特性、人の流れ、周囲の環境などをリサーチした上で、観客の動きにインタラクティブに反応する<音>による3つの新作を制作、スパイラルの建築空間を変容させた。スパイラルの1Fは、不特定多数の人々がたえず行き交う動的な空間である。足を踏み入れた人々は、知らず知らずに作品に取り込まれ、「空間」を変容させ<新たな環境>を生み出す要素となる。それによって人々は、自らが空間や音へと「浸透」していく身体感覚を体験する。当時メディアアートは、暗い空間で1人もしくは限られた人数で体験するものがほとんどだった。自然光が入るアトリウムをはじめ、明るい空間で不特定多数の人々が体験できる本展は、1985年のスパイラルの開館史上、最多の来場者を数えた。

《オーディオ・グローブ》
アトリウムに、高さ約5.5mのスチールパイプが48本、1mの間隔で規則的に並ぶ。ヴァーチャルな人工の<木立ち(グローブ)>のざわめきを、インタラクティヴな音の発生によって出現させる作品。人々は木立ちの中を自由に徘徊し、パイプに触ることで、変化する木立の音を楽しんでいく。複数の人が同時に戯れても、全体の音のハーモニーは保たれた。自然光が入るアトリウムで、光の変化と複雑な音の変化を楽しめるとともに、夜間には青と黄色の照明のオンオフが加わることで、木立ちの影がメッシュ状に複雑に変化し、幻想的な世界を出現させた。

《ヴァーチャル・トレイン》
サウンドシステムを備えたビデオ・インスタレーション。20mのスパイラルのギャラリー・スペースが、突然駅のプラットホームとなり、列車が右から左へ、左から右へと時折り通過していく。列車の通過は、列車の窓のように壁面に等間隔で設置された8台のビデオモニター上のデジタルイメージと、空間を横切る移動音によってシミュレートされている。

《カメラ・ミュージック》
スパイラルのエントランス空間のためのオーディオ・インスタレーション。ビデオカメラとモーションキャプチャリングにより、スクリーン上にリアルタイムでパーティクル(粒子)状に変換した映像を映し出す。パーティクルは自然音階による音を発生させるため、人々は人体の動きが反映された、パーティクルとしての自分の姿をスクリーン上で確認すると同時に、自らが創り出したアンビエントな音の生成に立ち会うことができる。自分の動きの反映に気付いた人は、積極的に作品の前で戯れていた。
*スパイラルの1997年2月24日付プレスリリースを参照しつつ、追加調整

同時期にアートラボ第2回プロスペクト展「Virtual Cage [ヴァーチャル・ケージ]」を開催(会場:東長寺講堂P3、主催:キヤノン株式会社アートラボ、共催:P3 art and environment、キュレーター:阿部一直+四方幸子)
《オーディオ・グローヴ》は、Prix Ars Electronica1998のDistinction賞受賞(インタラクティヴ・アート部門)

Date: May 8-28, 1997
Venue: Spiral
Organizer: Goethe Institut Tokyo + Wacoal Art Center
Sponsor: Deutsche Telecom
Cooperation: Lufthansa, Canon ARTLAB, P3 art annd ennvironment, etc.
Curator: Kazunao Abe + Yukiko Shikata
Producer: Fumihiko Sumitomo (Spiral)

Architect and media artist Christian Moeller calls his works “experimental architecture”, and designs mobile, transformable architectural space by creating interactions between humans and virtual space through electronic media. In his works, a special device for virtual reality is not used, but architectural space itself works as an interface, so that the data of participants’ reactions are interactively transmitted back to the architectural space, and other phases of invisible space come to surface.
For the exhibition Moeller first made a research of architectural space, visitors’ flow and surrounding environment, and realized three new interactive installations. Each work was made for the entrance space, long gallery space along with Cafe, and a big atrium space with natural light, leading to 2F by R-shaped slope, conceiving a n inter-penetrating “Sound Garden” as a whole. Visitors, come and go constantly, were captured and became a part of interactive environment. In the time most of media art needed darkness and were experienced by limited number of participants, “Sound Garden” was a epoch-making exhibition of media art in open, bright spaces. The exhibition counted the biggest number of visitors in Spiral since its open in 1985.

“Audio Grove”
In a big atrium space with natural light, 48 steelI pipes (5.5m high) stand regularly with 1m distance formed “Audio Grove” to interactively emerge sounds by people touching them. People can freely walk through and touch any pipe(s) to enjoy constantly changing soundscapes. At night blue and yellow lights added ever-changing complex mesh-like patterns to environment.
Steel posts, halogen lights, touch sensors, loud speakers / Dimensions: 15’ x 36’ x 36’

“Virtual Train”
The work virtually transformed the 20m long gallery space to the underground train platform. Video sequences of passing underground trains appear across the monitor wall. An eight-channel audio system simulates the actual experience of the trains moving through the gallery space.
Light design: Nathan Thompson / Programming: Daniel Schmitt /

“Camera Music”
The work set in an entrance lobby detected movement of people in front of the screen, traced and translated into abstract particle patterns on a rear projection screen and sound realtime.
For those who noticed the particles reflecting themselves started to play with the work.
Sounds: Hubert Machnik /Programming: Sven Thoene

*The first two sentences are from “Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities” (Canon Inc., 2000).

During the same period, his work “Virtual Cage” was shown as ARTLAB Prospect2 Exhibition (Venue: Tochoji Auditorium 3, Organizer: Canon ARTLAB, Co-organizer: P3 art and environment), curated by Kazunao Abe + Yukiko Shikata.
“Audio Grove” received the Distinction Award of Prix Art Electronica1998 (Category: Interactive Art).

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