三上晴子「Molecular Informatics—視線のモルフォロジー」
アートラボ第6回企画展
ヒルサイドプラザ(東京・代官山)
(c) キヤノン・アートラボ
Photo: 黒川未来夫



Seiko Mikami “Molecular Informatics - morphogenic substance via eye tracking”
ARTLAB6 (1996)
HILLSIDE PLAZA (Daikanyama, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB
Photo: Mikio Kurokawa

三上晴子「Molecular Informatics—視線のモルフォロジー」
アートラボ第6回企画展
ヒルサイドプラザ(東京・代官山)
(c) キヤノン・アートラボ
Photo: 黒川未来夫

Seiko Mikami “Molecular Informatics - morphogenic substance via eye tracking”
ARTLAB6 (1996)
HILLSIDE PLAZA (Daikanyama, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB
Photo: Mikio Kurokawa

三上晴子「Molecular Informatics—視線のモルフォロジー」
アートラボ第6回企画展
ヒルサイドプラザ(東京・代官山)
(c) キヤノン・アートラボ
Photo: 黒川未来夫

Seiko Mikami “Molecular Informatics - morphogenic substance via eye tracking”
ARTLAB6 (1996)
HILLSIDE PLAZA (Daikanyama, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB
Photo: Mikio Kurokawa

三上晴子「Molecular Informatics—視線のモルフォロジー」
アートラボ第6回企画展
ヒルサイドプラザ(東京・代官山)
(c) キヤノン・アートラボ
Photo: 黒川未来夫

Seiko Mikami “Molecular Informatics - morphogenic substance via eye tracking”
ARTLAB6 (1996)
HILLSIDE PLAZA (Daikanyama, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB
Photo: Mikio Kurokawa

三上晴子「Molecular Informatics—視線のモルフォロジー」
アートラボ第6回企画展
ヒルサイドプラザ(東京・代官山)
(c) キヤノン・アートラボ
Photo: 黒川未来夫

Seiko Mikami “Molecular Informatics - morphogenic substance via eye tracking”
ARTLAB6 (1996)
HILLSIDE PLAZA (Daikanyama, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB
Photo: Mikio Kurokawa

三上晴子「Molecular Informatics—視線のモルフォロジー」
アートラボ第6回企画展
ヒルサイドプラザ(東京・代官山)
(c) キヤノン・アートラボ
Photo: 黒川未来夫

Seiko Mikami “Molecular Informatics - morphogenic substance via eye tracking”
ARTLAB6 (1996)
HILLSIDE PLAZA (Daikanyama, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB
Photo: Mikio Kurokawa

三上晴子「Molecular Informatics—視線のモルフォロジー Ver.2.0」
DEAF96、ロッテルダム(19996)
アートラボ第6回企画展作品を2人体験版にアップグレード後の初展示
(c) キヤノン・アートラボ

Seiko Mikami “Molecular Informatics - morphogenic substance via eye tracking Ver.2.0”
DEAF96, Rotterdam
The work was upgraded for two participants and premiered at DEAF96
(c) Canon ARTLAB

アートラボ第6回企画展 「Molecular Informatics [モレキュラー インフォマティクス]—視線のモルフォロジー」

1996

ARTLAB6 (ARTLAB 6th Original Exhibition) “Molecular Informatics - morphogenic substance via eye tracking”

1996

アーティスト:三上晴子
会期:1996年3月30日 -4月7日
会場:ヒルサイドプラザ(東京・代官山)
主催:キヤノン株式会社アートラボ

「視線の動き」という人間の生体情報を、3次元空間上の軌跡という形態へリアルタイムで変換することで、ふだん視覚化できない自己の視線が可視化され、視線の運動が作り出す仮想空間を体験者が直感的に知覚体験することが意図されている。ここでも前作の《Molecular Clinic》(1995)と同様にモレキュラー・バイオロジーの理論に基づきながら、人間の視覚機能の情報学(インフォマティクス)とモレキュラー分子運動の形態の可変性の関係にフォーカスが向けられる。三上によれば、ここで提案される仮想世界とは、現実のコピーやミメースとしてのバーチャル・リアリティではなく、仮想世界でしかリアライズできない予測不可能なものやプロセスに直面する、<リアル・バーチャリティ>であるとする。メディアの媒介によって初めて浮上する潜勢的要素を、知覚可能なイメージや形態にインターフェイスすることで人間や生態の新たな側面が展開するのである。(阿部一直+四方幸子)

*『Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities キヤノンの文化支援プロジェクト[1991-2000]』(キヤノン株式会社、2000)より

- このプロジェクトのために、キヤノンの視線検出の基礎技術をVRグラス用に応用した。

***

「キヤノン・アートラボ」は、科学と芸術の融合による新たなアート領域の創造をめざす実験的な場として1990-2001年に存在したキヤノン株式会社の文化支援プログラム。アーティストとソフトウェア・エンジニアとの約10カ月のコラボレーションによりメディアアートの新作を発表、それらの多くが国内外を巡回、アップグレードも継続的に行った。実施した展覧会は、合計17(企画展10、海外から作品を招聘するプロスペクト展5、オープン・コラボレーション展1、特別展1)。その他にカタログを始めとした出版、シンポジウムやトーク、機器サポート、資金サポートなどを行なった。


Artist: Seiko Mikami March 30 - April 7, 1996
Venue: HILLSIDE PLAZA (Daikanyama, Tokyo)
Organizer: ARTLAB, Canon Inc.

The intention of the work is to have the human biological information of “eye movements” transformed realtime into date in the 3D space, to enable the participant experience the virtual world created by his/her own eye movements, which are usually not visible. Here again, Mikami focuses on the relationships of informatics of human eye functions to the transformability of molecular structure, according to the theory of molecular biology. According to Mikami, the virtual world is neither a copy nor mimesis of reality, but “real virtuality” is to face what is unpredictable and processes that can be realized only in the virtual world. New phases of virtuality can be developed by interfacing latent elements tapped for the first time by media in perceivable images and forms.(Kazunao Abe + Yukiko Shikata)
*from “Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities” (Canon Inc., 2000).

- Canon’s basic technology to detect eye movement is originally applied to the VR glasses in the course of collaboration.

***

Canon ARTLAB (1990-2001) was the cultural support program by Canon Inc., to produce new work of media art by the collaboration between artists and Canon’s computer engineers. ARTLAB produced totally 17 exhibitions and most of the work were further upgraded and toured worldwide. Other activities; publication, symposium and talk, equipment support and financial support.

▶ 記録映像 ▶ Movie
© 2020 yukiko shikata All Rights Reserved