ダニエラ・アリーナ・プレーヴェ
「ウルティマ・ラティオ—物語のカスケード」
アートラボ第3回プロスペクト展(1999)
スパイラルガーデン(東京・南青山)
(c) キヤノン・アートラボ

Daniela Aline Plewe“Ultima Ratio”
ARTLAB-Prospect3 Exhibition (1999)
Spiral Garden (Minami-aoyama, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB

ダニエラ・アリーナ・プレーヴェ
「ウルティマ・ラティオ—物語のカスケード」
アートラボ第3回プロスペクト展(1999)
スパイラルガーデン(東京・南青山)
(c) キヤノン・アートラボ

Daniela Aline Plewe“Ultima Ratio”
ARTLAB-Prospect3 Exhibition (1999)
Spiral Garden (Minami-aoyama, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB

ダニエラ・アリーナ・プレーヴェ
「ウルティマ・ラティオ—物語のカスケード」
サンプル・イメージ (1999)

Daniela Aline Plewe“Ultima Ratio”
Sample image(1999)

アートラボ第3回プロスペクト展 「ウルティマ・ラティオ—物語のカスケード」

1999

ARTLAB-Prospect3 Exhibition “Ultima Ratio”

1999

アーティスト:ダニエラ・アリーナ・プレーヴェ(ドイツ)
会期:1999年5月27日 - 6月6日
会場:スパイラルガーデン(東京・南青山)
主催:キヤノン株式会社アートラボ

《ウルティマ・ラティオ》はAI(人工知能)から見た、さまざまな物語の主人公の心理的葛藤の構造をテーマにしたインタラクティブ作品で、1998年にプロトタイプが発表され、今回が初のインスタレーションとなる。『ハムレット』『ロボコップ』など、文学、映画、神話などの題材の中から、登場人物の心の葛藤シーンが引用され、データベース化されており、観客は操作によってふだんの人間の意識とは異なるAIの「意思決定」や「心理認識」を体験することになる。<ウルティマ・ラティオ(Ultima Ratio)>とは、ラテン語の「究極の理性」の意だが、ここでは審議における最終判断、議論のことを指す。この作品では、物語のカスケード(段階)を順次くぐり抜けていき、ドラマの論理が輻輳的に関係し合いながらクライマックスでの主人公の心の状態が抽出される。しかし、その背景のプロセスを変更したらどうなるだろうか。この作品は、整合性を外れた論理構造を挿入することによって、物語化されなかった例外や可能世界をデータベース上で探っていくのである。(阿部一直+四方幸子)

*『Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities キヤノンの文化支援プロジェクト[1991-2000]』(キヤノン株式会社、2000)より

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「キヤノン・アートラボ」は、科学と芸術の融合による新たなアート領域の創造をめざす実験的な場として1990-2001年に存在したキヤノン株式会社の文化支援プログラム。アーティストとソフトウェア・エンジニアとの約10カ月のコラボレーションによりメディアアートの新作を発表、それらの多くが国内外を巡回、アップグレードも継続的に行った。実施した展覧会は、合計17(企画展10、海外から作品を招聘するプロスペクト展5、オープン・コラボレーション展1、特別展1)。その他にカタログを始めとした出版、シンポジウムやトーク、機器サポート、資金サポートなどを行なった。

Artist: Daniela Aline Plewe (Germany)
Date: May 27 - June 6, 1999
Venue: Spiral Garden (Minami-aoyama, Tokyo)
Organizer: ARTLAB, Canon Inc.

“Ultima Ratio” is an interactive work, the theme of which is how AI views psychological conflicts of heroes/heroines in various narratives in literature. In 1998, its prototype was shown to the public, and this is the first exhibition of its installation. Psychological dilemmas are quoted and databased from scenes in different materials such as literature, movies and myths; e.g. “Hamlet” and “Robocop”. Visitors can experience through their participation In operations, AI’s decision-making and/or psychological cognition that are different from normal human consciousness. “Ultima Ratio” means “ultimate reason” in Latin, and indicates final judgement or argument in deliberations. In this work, hero/heroine’s state of mind at the climax is abstracted after one passes through a cascade in a story, through tangled relationships of logic in drama. Then what will happen, if the processes of the background are changed on the database? The work explores, through simulations, whether the background, on which judgement is based, is changeable. (Kazunao Abe + Yukiko Shikata)

*from “Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities” (Canon Inc., 2000).

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Canon ARTLAB (1990-2001) was the cultural support program by Canon Inc., to produce new work of media art by the collaboration between artists and Canon’s computer engineers. ARTLAB produced totally 17 exhibitions and most of the work were further upgraded and toured worldwide. Other activities; publication, symposium and talk, equipment support and financial support.

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