ウルリーケ・ガブリエル「TERRAIN」
アートラボ第1回プロスペクト展(1995)
東長寺講堂 P3(東京・四谷)
(c) キヤノン・アートラボ

Ulrike Gabriel “TERRAIN”
ARTLAB-Prospect 1 (1995)
Tochoji Auditorium P3 (Yotsuya, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB

ウルリーケ・ガブリエル「TERRAIN」
アートラボ第1回プロスペクト展(1995)
東長寺講堂 P3(東京・四谷)
(c) キヤノン・アートラボ

Ulrike Gabriel “TERRAIN”
ARTLAB-Prospect 1 (1995)
Tochoji Auditorium P3 (Yotsuya, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB

ウルリーケ・ガブリエル「BREATH」
アートラボ第1回プロスペクト展(1995)
東長寺講堂 P3(東京・四谷)
(c) キヤノン・アートラボ

Ulrike Gabriel “BREATH”
ARTLAB-Prospect 1 (1995)
Tochoji Auditorium P3 (Yotsuya, Tokyo)
(c) Canon ARTLAB

アートラボ第1回プロスペクト展「TERRAIN [テライン]」

1995

ARTLAB-Prospect 1 “TERRAIN”

1995

アーティスト:ウルリーケ・ガブリエル(ドイツ)
会期:1995年4月22日 - 30日
会場:東長寺講堂 P3(東京・四谷)
主催:キヤノン株式会社アートラボ
共同主催:P3 art and environment

メディア・アートの興味深い発想を紹介するプロスペクト展の第1回目では、第3回企画展でコラボレーションを行ったウルリーケ・ガブリエルの別作品《TERRRAIN》および《BREATH》を日本初公開した。ガブリエルの作品の軌跡を系統立てて紹介することで、それぞれの作品の特異性と相互の関連性が対照され、発想から実現に至るまでの思考の道筋をたどれるようにした。コンピュータ・プログラムにおけるアルゴリズムに対して、可視的世界の造型をどのようにインターフェイスさせていくのか。ガブリエルの作品では、アルゴリズム、外的環境空間、体験者である人間が情報サーキットを形成していく。《TERRRAIN》では、ロボット自体は組織化された動きはしないが、ランダムに動くロボット群全体が視覚的に影響を与え、人間の感覚に潜むサイバネティクス性が明らかにされていく。情報サーキットの各要素が相互にフィードバックを行うことで、人間と環境が新たな創発状況に直面していくことになる。(阿部一直+四方幸子)

*『Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities キヤノンの文化支援プロジェクト[1991-2000]』(キヤノン株式会社、2000)より

- 特別イベントとして、ベルギーのサキソフォニスト、エリック・スレイシムによる《BREATH》を体験しながらの即興ライブ・パフォーマンスを行った。

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「キヤノン・アートラボ」は、科学と芸術の融合による新たなアート領域の創造をめざす実験的な場として1990-2001年に存在したキヤノン株式会社の文化支援プログラム。アーティストとソフトウェア・エンジニアとの約10カ月のコラボレーションによりメディアアートの新作を発表、それらの多くが国内外を巡回、アップグレードも継続的に行った。実施した展覧会は、合計17(企画展10、海外から作品を招聘するプロスペクト展5、オープン・コラボレーション展1、特別展1)。その他にカタログを始めとした出版、シンポジウムやトーク、機器サポート、資金サポートなどを行なった。

Artist: Ulrike Gabriel
Date: April 22 - 30, 1995
Venue: Tochoji Auditorium P3 (Yotsuya, Tokyo)
Organizer: ARTLAB, Canon Inc.
Co-organizer: P3 art and environment

The “Prospect” Exhibition series aim to introduce innovative ideas of media art. As its first display in the series, Ulrike Gabriel’s “TERRAIN” and “BREATH” were shown for the first time in Japan. In this exhibition, the Gabriel’s works are introduced chronologically, so that originality of each work and mutual relations between them can be referred to trace the artist’s creative process from ideas to realization, in relation to the “PERCEPTUAL ARENA” produced for the ARTLAB3 in 1993. How does the algorithm in computer programs interface forms in the tangible worlds? In her works, algorithm, external environmental space, and humans as participants develop information circuits. In “TERRAIN”, robots themselves do not move in an organized way, but the entire group of robots, moving at random, visually influence humans, and the quality of cybernetics latent in human senses is revealed. Through mutual feedback of each element in information circuits, humans and the environment comes to face creative situations.(Kazunao Abe + Yukiko Shikata)
*from “Partner of Forerunners - Canon’s Cultural Support Activities” (Canon Inc., 2000).

- For a special opening event, Belgian saxophonist Eric Sleichim gave a live improvisational performance while trying “BREATH” himself.

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Canon ARTLAB (1990-2001) was the cultural support program by Canon Inc., to produce new work of media art by the collaboration between artists and Canon’s computer engineers. ARTLAB produced totally 17 exhibitions and most of the work were further upgraded and toured worldwide. Other activities; publication, symposium and talk, equipment support and financial support.

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